Întrebări frecvente



Răspuns: DA

Conform DIRECTIVEI nr. 1057 din 15 iulie 2020 de stabilire a unor norme specifice cu privire la Directiva 96/71/CE şi la Directiva 2014/67/UE privind detaşarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier conducătorii auto detaşaţi pe teritoriul Uniunii Europene, perioada de detaşare nu se cumulează cu perioadele de detaşare anterioare, în contextul în care astfel de operaţiuni de transport rutier internaţional sunt efectuate de acelaşi conducător auto sau de un alt conducător auto pe care acesta îl înlocuieşte.

(8) Având în vedere caracterul foarte mobil al sectorului transporturilor, conducătorii auto nu sunt detaşaţi, în general, într-un alt stat membru în baza unor contracte de servicii pe perioade lungi de timp, aşa cum se întâmplă uneori în alte sectoare. Prin urmare, ar trebui să se clarifice circumstanţele în care normele privind detaşarea pe termen lung din Directiva 96/71/CE nu se aplică acestor conducători auto.

Conform Legii 16/2017, modificată şi completată cu OG 12/2022:

în cazul conducătorilor auto detaşaţi pe teritoriul României, perioada de detaşare nu se cumulează cu perioadele de detaşare anterioare, în contextul în care astfel de operaţiuni de transport rutier internaţional sunt efectuate de acelaşi conducător auto sau de un alt conducător auto pe care acesta îl înlocuieşte.

În toate statele membre UE şi în Regatul Unit al Marii Britanii (vezi tabelul)

 

Ţară

Simbol

Dată acord

1.

 

Anglia, Regatul Unit

UK

stat non-UE

2.

 

Austria *

A

 

3.

 

Belgia *

B

 

4.

 

Bulgaria *

BG

 

5.

 

Cehia *

CZ

 

6.

 

Cipru

CY

12.07.2010

7.

 

Croaţia

HR

 

8.

 

Danemarca *

DK

 

9.

 

Estonia *

EST

 

10.

 

Finlanda *

FIN

 

11.

 

Franţa *

FR

 

12.

 

Georgia

GE

 

13.

 

Germania *

D

 

14.

 

Grecia *

GR

 

15.

 

Irlanda *

IRL

 

16.

 

Italia *

I

 

17.

 

Letonia *

LV

 

18.

 

Lituania *

LT

 

19.

 

Luxemburg *

L

 

20.

 

Malta *

M

 

21.

 

Ţările de jos - Olanda *

NL

 

22.

 

Polonia *

PL

 

23.

 

Portugalia *

P

 

24.

 

Slovacia *

SK

 

25.

 

Slovenia *

SLO

 

26.

 

Spania *

ES

 

27.

 

Suedia *

S

 

28.

 

Ungaria *

H

09.02.1972

 

* Ţară membră UE

În orice limbă, autoritatea de control citeşte codul QR şi selectează limba.

NU, nu este valabilă. Franţa amendează lipsa codului QR cu 135 de euro.

  • Ţara în care se face detaşarea
  • Data de început şi de sfârşit a detaşării
  • Tipul de operaţiune (cabotaj sau/şi transport internaţional- cross trade)
  • Tipul de transport (marfă sau persoană)
  • Numărul de înmatriculare al vehiculului condus
  • Numele şi Prenumele şoferului, data de naşterii, adresa de domiciliu
  • Numărul permisului de conducere
  • Numărul Cărţii de identitate sau a Paşaportului
  • Data de începere a contractului de muncă
  • Dreptul aplicabil contractului de muncă
  • Denumirea firmei
  • Adresa firmei
  • Date de contact: telefon şi adresă de e-mail validă
  • Datele Managerului de transport adresa, număr de telefon şi adresă de e-mail

Pentru contractul de muncă încheiat pe teritoriul României şi înregistrat la REVISAL - Dreptul aplicabil este cel din România

Dacă autoritatea de control scanează codul QR, va vedea în sistem modificările, însă de preferabil ar fi ca şoferul să aibă declaraţia actualizată.

Ambele variante sunt acceptate. Poate fi pe hârtie sau informatic.

În ambele variante trebuie să fie vizibil codul QR

Atunci când şoferul efectuează operaţiuni de cross-trade şi cabotaj

  • o copie a declaraţiei de detaşare transmise prin intermediul IMI (pe hârtie sau informatic);
  • dovezi ale operaţiunilor de transport care se desfăşoară în statul membru gazdă, cum ar fi o scrisoare electronică de trăsură (e-CMR) sau scrisoare de transport pe hârtie (CMR) sau alt document similar la vehiculele între 2,4-3,5 tone
  • înregistrările tahografului, în special simbolurile de ţară ale statelor membre în care conducătorul auto a fost prezent atunci când a efectuat operaţiuni de transport rutier internaţional sau operaţiuni de cabotaj, în conformitate cu cerinţele de înregistrare şi de păstrare a evidenţelor prevăzute de Regulamentele (CE) nr. 561/2006 şi (UE) nr. 165/2014;

Da, este obligatoriu ca firma să răspundă în 8 săptămâni

  • dovezi ale operaţiunilor de transport care se desfăşoară în statul membru gazdă, cum ar fi o scrisoare electronică de trăsură (e-CMR) sau dovezile menţionate la articolul 8 alineatul (3) din cf. Regulamentul nr. 1072/2009
  • înregistrările tahografului, în special simbolurile de ţară ale statelor membre în care conducătorul auto a fost prezent atunci când a efectuat operaţiuni de transport rutier internaţional sau operaţiuni de cabotaj
  • documente privind remuneraţia conducătorului auto aferente perioadei de detaşare, contractul său de muncă, fişele de prezenţă referitoare la activitatea conducătorului auto şi dovezile de plată.

Termenul maxim este de 8 săptămâni

  • Autorităţile competente ale statului membru în care a avut loc detaşarea pot solicita asistenţă, prin intermediul IMI, autorităţilor competente din România
  • În cazul în care se efectuează o astfel de solicitare de asistenţă reciprocă, autorităţile din România au acces la declaraţia de detaşare şi la alte informaţii relevante prezentate de transportatorul rutier prin IMI.
  • Autorităţile din România transmit documentele solicitate în termen de 25 de zile lucrătoare de la data solicitării de asistenţă reciprocă.
  • Pentru a verifica faptul că un conducător auto nu trebuie considerat a fi detaşat în cf. Directivei 2020/1057 statele membre pot impune ca măsură de control numai obligaţia conducătorului auto de a păstra şi a pune la dispoziţie, atunci când i se cere acest lucru cu ocazia controlului în trafic, pe suport de hârtie sau în format electronic, dovezi ale operaţiunilor internaţionale de transport relevante, cum ar fi o scrisoare electronică de trăsură (e-CMR) sau dovezile menţionate la articolul 8 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 1072/2009 (CMR sau comenzi de transport sau alte documente similare)
  • Orice transport direct între România şi un stat membru UE
  • Orice transport direct între un stat membru UE şi România

Nu, nu este greşit. În cazul unui control autoritatea solicită firmei înregistrările tahograf şi documentele de transport şi din aceste documente se vede perioada petrecută pe teritoriul acelui stat.

Da, este obligatoriu. Aşa se poate stabili tipul de operaţiune efectuată şi timpul petrecut de şofer într-un anumit stat membru.

Nu,  începând cu 2 februarie 2022 nu mai este valabil formularul Macron si nu se mai solicita daca soferul conduce un vehicul de peste 3,5 tone si intra sub incidenta Directivei 1057/2020.
Dacă soferul conduce un vehicul cu MTMA sub 3,5 tone formularul MACRON este OBLIGATORIU, la fel si reprezentantul pe Franta.
Pentru mai multe informații Loi Macron

Nu, începând cu 2 februarie 20222 nu mai este necesară declararea şoferilor pe legea Milog în Germania

Nu, începând cu 2 februarie 20222 nu mai este valabil formularul ZKO3.

Trebuie să retrageţi această declaraţie de pe site-ul IMI. Declaraţia va rămâne în arhivă.

Da, fiecare stat membru aplică sancţiune dacă operatorul de transport nu prezintă informaţiile solicitate.

02 februarie 2022

  • DIRECTIVA (UE) 2020/1057 de stabilire a unor norme specifice privind detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier 
    • Reguli privind detașarea șoferilor 
    • Interfața publică multilingvă IMI 
  • Regulamentul (UE) 2020/1054 de modificare a regulilor privind timpii de conducere și de odihnă ai conducătorilor auto și tahografele 
    • înregistrarea manuală a simbolului țării după trecerea frontierei , odată cu intrarea în vigoare a Lex Specialis

21 februarie 2022

  • Regulamentul (UE) 2020/1055 de modificare a regulilor de acces la profesie și la piața de transport rutier de mărfuri 

    • Noi reguli privind accesul la piața de transport rutier de mărfă și accesul la profesie pentru operatorii de transport de persoane și de mărfă pentru vehiculele peste 3,5 t